Něco o baletu
Historie baletu
Kořeny baletu lze hledat ve druhé polovině 16. století jednak v tanečních vložkách italských oper a francouzským ballet de cour. Tito předchůdci baletu obsahovali tance, již v tomto období se objevují speciální kostýmy a výzdoba. Balet jako samostatná umělecká forma se začal vyvíjet ve Francii během vlády Ludvíka XIV. (1643 – 1715), který byl velkým příznivcem tance, a jelikož došlo k poklesu kvality tanečních standardů, založil roku 1661 Académie Royale de Danse (Královskou akademii tance). Dvorním hudebním skladatelem Ludvíka XIV. byl Jean-Baptiste Lully, ten složil první tzv. comédie-ballet (La Revente des habits du ballet et comédie z roku 1661, a další). V této rané formě baletu byly jednotlivé scény divadelní hry oddělované tancem. Díky Lullymu došlo k rozdělení taneční akademie na dvě části: opéra-ballet a školu pro profesionální tanečníky, která byla spojena s Académie Royale de Musique.
V 18. století došlo k popularizaci baletu, která vedla k rozpracování a vylepšení baletní techniky, v této době se balet stal rovnoprávnou dramatickou formou. Na vývoj baletu mělo velký vliv vydání Lettres sur la danse et les balety (1760) sepsaných Jeanem-Georgesem Noverrem, díky čemuž došlo k plnému prosazení pantomimy a reformě pohybů, čímž se zlepšily možnosti vyjadřovat příběh.
V 19. století zájem o balet poklesl, díky velkým sociálním změnám ve společnosti ztratil balet oporu v aristokratických kruzích a lze říci, že se rozvíjel pouze ve Francii, Rusku a Itálii.
Ve 20. století došlo především díky ruské škole k určité renesanci klasického baletu, který díky řadě vynikajících tanečníků postupně získal zpět své ztracené pozice. V Německu došlo k rozvoji tzv. výrazového tance.
Sergej Ďagilev založil v Paříži soubor Ballets Russes (Ruské balety), který později působil v Monte Carlu. Spolupracoval s vynikajícími hudebníky, např. s Igorem Stravinským, který pro něj složil hudbu k baletu Svěcení jara, stejně jako s výtvarníky formátu Pabla Picassa. Působil v něm legendární tanečník Václav Nižinskij.
Historie baletu - šéfové olomouckého baletu
Nejvýznamější balety
- Labutí jezero
- Louskáček
- Pták ohnivák
- Petruška
- Svěcení jara
- Kamenný kvítek
- Romeo a Julie
- Popelka
- Coppélia
- Spartakus
- Giselle
- Korzár
- Don Quijote
Terminologie
A
- Adagio - Termín odvozený od hudebního výrazu adagio. Znamená lehce, volně. Jde o pomalé, ladné pohyby.
- Air, en l' - Ve vzduchu. Když je kročná noha ve vzduchu.
- Allegro - Termín odvozený z italského hudebního názvu, který znamená rychle, živě. Živé pohyby.
- Alongé - Natažený nebo napnutý.
- Arabeska - Póza na jedné noze, kdy druhá noha je zanožená a tvoří s tělem ladnou křivku.
- Arriére, en - Dozadu. Tanečník provádí krok směrem od publika.
- Assemblé - Spojený. Skok, při kterém se nohy před dopadem do páté pozice spojí.
- Attitude - Póza na jedné noze s druhou nohou přednoženou nebo zanoženou a pokrčenou v koleni.
- Avant, en - Dopředu. Tanečník provádí krok směrem k publiku.
B
- Ballon - Skok. Správně, pružně provedený skok.
- Ballonné - Skok, při kterém tanečník dopadne na jednu nohu v demi-plié s kročnou nohou sur le cou de pied.
- Battement - Uder. Rychlé pokrčení nebo natažení nohy. Existuje mnoho druhů battement, velkých i malých.
- Battement frappé - Energický pohyb kročnou nohou z cou de pied do nízkého natažení dopředu, do strany nebo dozadu.
- Battement tendu - Pohyb, při kterém se kročná noha napne rovnoběžně s podlahou.
- Battement tendu jeté - Pohyb, při kterém se kročná noha "vyhodí" do vzduchu.
- Batterie - Úder. Pohyb, při kterém o sebe nohy ve vzduchu udeří. Existuje množství druhů.
- Bras - Paže.
C
- Changement de pieds - Výměna nohou. Malý nebo velký skok, při kterém se ve vzduchu změní pozice nohou.
- Cou de pied - Krk chodidla. Pozice kročné nohy na kotníku nebo kolem kotníku stojné nohy.
- Croisé - Zkřížený. Pozice, kdy trup je mírně otočen a linie nohou se publiku jeví překřížená.
- Cvičení na volnosti - Cvičení ve volném prostoru bez opory tyče.
D
- Dedans, en - Dovnitř. Pohyb, krok nebo obrat těla směrem ke stojné noze.
- Dégagé - Uvolněný. Chodidlo v otevřené pozici s ohnutým nártem.
- Dehors, en - Ven. Pohyb, krok nebo obrat těla směřuje od stojné nohy.
- Demi-plié - Polodřep. Pozice s napůl pokrčenými koleny.
- Demi-pointes - Pološpičky. Tanečnice stojí na bříšcích pod prsty.
- Derriére - Za. Pohyb, krok nebo umístění paže nebo nohy za tělo.
- Dessous - Pod. Kročná noha se posune za stojnou nohu.
- Dessus - Nad. Kročná noha se přemístí před stojnou nohu.
- Devant - Před. Pohyb, krok nebo umístění paže nebo nohy před tělo.
- Développé - Rozvinutý. Pohyb, při kterém se zdvižená kročná noha otevře.
- pertissement - Rozptýlení, zábava. Krátké tance zařazované do klasického baletu, aby umožnily jednotlivcům nebo skupinám předvést své dovednosti.
- Drženi těla - Způsob držení těla podle pravidel klasického baletu.
E
- Ecarté - Oddělit nebo odhodit stranou. Jedna ze základních póz, kdy nohy tanečníka jsou ve druhé pozici, ale trup je úhlopříčně k publiku.
- Echappée - Únik. Pohyb, při kterém se obě nohy současně na zemi nebo ve vzduchu přemístí do otevřené pozice.
- Effacé - Póza, kdy trup je mírně otočený a linie nohou je otevřená směrem k publiku.
- Elévation - Výška. Výška dosažená při skoku.
- Enchaînment - Spojení. Řada propojených kroků.
- Epaulement - Umístění ramen, hlavy a těla při pohybu, kterým se tanečník lehce otáčí k publiku nebo se od něj odklání.
F
- Face, en - Tanečník upírá pohled přímo do publika.
- Fermé - Zavřený. Chodidla jsou v zavřené pozici.
- Fondu - Vláčný. Plynulý, vláčný pohyb.
- Frappé - Úder. Například při battement frappé.
G
- Grand - Velký. Například grand allegro.
- Grand allegio - Velké skoky a kroky allegra.
- Grand battement - Rychlé a energické "vyhození" nohy do vzduchu.
- Grand échappée - Verze skoku échappée sautée, při kterém jsou nohy otevřené jen v momentě doskoku.
- Grand jeté - Velký skok z jedné nohy na druhou, nohy jsou ve vzduchu napnuté.
- Grand plié - Pozice s plně pokrčenými koleny.
J
- Jambe - Noha.
- Jeté - Hozený. Například při battement jeté.
K
- Kalafuna - Prášek připravovaný z pryskyřice borovic, kterým si tanečníci natírají špičky tanečních bot proti smekání.
- Klasický balet - Tradiční baletní technika. Také balet druhé poloviny 19. století, z něhož se tradiční technika vyvinula.
M
- Moderní balet - Baletní styl, který vznikl ve 20. slotetí.
N
- Notace - Různé systémy záznamu choreografie baletu psanou formou.
O
- Osa - Pomyslná čára procházející vaším tělem, která vám v každé póze pomáhá držet rovnováhu.
- Otočka - Pohyb hlavy při piruetách a jiných točivých pohybech.
- Ouvert - Otevřený. Nohy jsou v otevřené pozici k publiku.
P
- Parterre - Na zemi. Například v rond de Jambe parterre.
- Pas - Krok. Například pas de chat.
- Pas de bounée - Krok z Bourrée. Starofrancouzský tanec, který se stal součástí klasického baletu. Má řadu forem, ale všechny zahrnují několik překročení z jedné nohy na druhou.
- Pas de chat - Kočičí krok. Různé variace skoku připomínajícího kočičí krok.
- Pas couru - Běh. Postup sestávající z různých variant rychlých, drobných krůčků.
- Pas de deux - Tanec pro dvojici.
- Pas glisade - Klouzavý krok provedený buď jako skok, nebo na špičkách.
- Penché - Nakloněný. Například při arabesque penchée je noha vysoko zanožená a trup nakloněný kupředu.
- Petit - Malý. Například petit battement.
- Petit allegro - Malé skoky a kroky z allegra.
- Petit battement - Rychlé, drobné údery kročné nohy před nebo za stojnou nohou.
- Petit échappée - Jedna z verzí skoku échapée sautée, kdy se nohy otevřou už před dopadem.
- Pied - Chodidlo.
- Pirueta - Otáčení. Způsob otáčení na jedné noze.
- Plié - Pokrčení. Pokrčení jednoho nebo obou kolen.
- Port de bras - Práce paží. Pohyb paží různými pozicemi.
- Pointe tendue - Natažený. Natažená noha je napnutá tak, že spočívá na zemi jen špičkou palce.
- Pointes, sur les - Na špičkách. Vyšvihnutí těla na špičky prstů.
- Pose - Póza nebo pozice klasického baletu.
- Préparation - Příprava. Pohyb, kterým se tanečník připravuje na tanec.
- Principal - Hlavní tanečník souboru.
R
- Relevé - Zvednutý. Pohyb, kterým se tělo zvedá na špičky nebo demi-pointes.
- Retiré - Zdvižený. Špička kročné nohy je zdvižena ze zavřené pozice těsně pod koleno.
- Révérence - Uklona. Uklona nebo poklona na konci hodiny nebo představení.
- Romantický balet - Baletní styl období romantismu z první poloviny 19. stoleti.
- Rond de Jambe - Kruh opsaný nohou. Kruhový pohyb nohou.
S
- Sauté - Skočený. Pohyb je proveden jako skok, napřiklad échappée sautée
- Seconde, á la - Do druhé. Je li noha na zemi nebo ve vzduchu ve druhé pozici.
- Simple - Jednoduchý. Napřiklad sissonne simple.
- Sissorule - Druh skoku z obou nohou, který může být proveden mnoha způsoby.
- Sissone simple - Skok z obou nohou s dopadem do cou de pied devant nebo
- derriére.
- Sólista - Tanečník, který tančí sám.
- Soubor - Sdružení tanečníků, kteří tanči obvykle jako skupina za podpory sólistů.
- Současný tanec - Moderní taneční styl volnější než klasický balet.
- Soutenu - S oporou.
- Sur - Na. Například sur1es pointes.
- Sur place - Na místě.
- Synkopy - Zdůraznění rytmické části skladby.
T
- Temps levé - Vyšvihnutí. Poskok na jedné noze.
- Temps lié - Spojení. Řada plynule spojených pohybů.
- Tendu - Natažený. Například při battement tendu.
- Tour en l'air - Otočení ve vzduchu.
- Tournant, en - Otočení. Krok provedený s otočením.
- Tyč - Tyč upevněná ve výšce paží, která pomáhá tanečníkům udržet při cvičení rovnováhu. Cvičením u tyče se obvykle zahajují hodiny.
V
- Vytočení - Způsob vytočení nohou z kyčelních kloubů, které poskytuje dostatek prostoru pro kroky klasického baletu.